min porslinshäst.

var och red busen idag på planen med jossan och harry, och allt gick bra med busen tills jag skulle börja trava då han får frispel och börjar bocka hejvilt, han skulle fan ha av mig. men de lyckades han inte med, sen gick de bra ett varv, och sen samma sak igen, han lyckades inte igen, ett till varv gick bra, nästa varv var de samma sak, landa på halsen, och glider av, fastnar med foten i stigbygeln, men då stog busen iaf still, och jossan skulle komma som en räddande hjälte och hjälpa mig ut från stigbygeln, men då blir harry rädd för både mig och busen, så han börjar bara skutta fram och tillbaka gå i sidled åallt, haha ;) så jag var tvungen ställa mig upp fastän jag satt fast och sen föröska lirka ut den ;p hah. kul de måste ha sett ut!
iaf sen så satte jag mig upp igen, började rida på somvanligt, och då gick de väldigt bra, försökte bocka en gång, men då vart jag så jävla less, så han fick två sporrar i sidan på sig..
så han skärpte sig och allt gick finemang, galoppera i båda varven, och han tänkte it tanken på att göra ngt, tills jag saktade av till trav på ena kortsidan, då han får frispel igen, och sparka först bakut, sen bockar han, och trampar mest troligt snett, så han far ner på knä och då far jag av, och han landar på sidan och som glider iväg på ngt lustigt sätt, men reser sig väldigt snabbt. fyfan va rädd jag blev :o :s
han klarade sig iaf undan utan några större skador, bet sig mest troligt i tungan för de blödde ut munnen, och sen kan de hända att han har en lindrig hälta på vänster fram ;S
jossan skulle hjälpa mig att kolla nu när vi ska natta dom alldeles strax ! :)
min lilla älsklingshäst <3

vi berättade de iaf för maria och linnea i stallet, och då berätta linnea att när han bodde hos sin gamla ägare i boden, så hade han lyckats göra så att tre ryttare brytit nyckelbenet, och att hans dåvarande ägare hade brytit några revben ;o
så man undrar vad jag har för en litet monster till häst .
och sen så var han tydligen jätte busig som föl och hingst, därifrån hans namn ;p Hampis Busen!

men nu när jag vet mer så blire nog lättare, och förhoppningsvis så bryter inte jag någonting (y)

nu ska jag iaf fara till min lilla häst, och kolla hur han mår :)

pussss *

 
 


Kommentarer
Postat av: Emmeli

Hej. Sökte på Busens namn för att se om det finns några nya bilder på honom. Däremot kom jag in på denna blogg, jag kan då faktiskt slå sönder "rykterna" om att Busen kulle vara någon nyckelbens- och revbensknosare. Jag hade busen i fyra år, han var knappt mer riden än skrittad lite grann när jag tog honom. Han hade aldrig varit i ett ridhus och han var då 7 år. Busen har bockat med mig tre gånger på 4 år, och dessa gånger berodde det på överskotttsenergi till tusen. Busen var ju den häst som man kunde sätta upp vilken nybörjare som helst på, han var ju en gammelfarbror redan från början. Till och med min hästrädda sambo red på han i skogen. Så vad den där linnea har fått dessa uppgifter ifrån vet jag inte, men hon talar då inte om Hampis Busen som jag sålde till Sara. Han var en riktigt cooling i alla situationer och gjorde allt för en. Ena stunden tränade vi 1.10m banor och nästa stund så var han lekfarbror i skogen, innan han såldes. Det där med hur han fick sitt namn får du nog ringa till Lundqvistarna (eller Sandra, som hade honom sen) som födde upp honom. Det vet nog sanningen om namnet. Mvh Emmeli Busens "gamla ägare", Boden.

2009-11-04 @ 23:10:28
Postat av: Emmeli

Hej. Sökte på Busens namn för att se om det finns några nya bilder på honom. Däremot kom jag in på denna blogg, jag kan då faktiskt slå sönder "rykterna" om att Busen kulle vara någon nyckelbens- och revbensknosare. Jag hade busen i fyra år, han var knappt mer riden än skrittad lite grann när jag tog honom. Han hade aldrig varit i ett ridhus och han var då 7 år. Busen har bockat med mig tre gånger på 4 år, och dessa gånger berodde det på överskotttsenergi till tusen. Busen var ju den häst som man kunde sätta upp vilken nybörjare som helst på, han var ju en gammelfarbror redan från början. Till och med min hästrädda sambo red han i skogen. Så vad den där linnea har fått dessa uppgifter ifrån vet jag inte, men hon talar då inte om Hampis Busen som jag sålde till Sara. Han var en riktigt cooling i alla situationer och gjorde allt för en. Ena stunden tränade vi 1.10m banor och nästa stund så var han lekfarbror i skogen, innan han såldes. Det där med hur han fick sitt namn får du nog ringa till Lundqvistarna (eller Sandra, som hade honom sen) som födde upp honom. Det vet nog sanningen om namnet. Mvh Emmeli Busens "gamla ägare", Boden.

2009-11-04 @ 23:12:03
Postat av: Emmeli

Hej. Sökte på Busens namn för att se om det finns några nya bilder på honom. Däremot kom jag in på denna blogg, jag kan då faktiskt slå sönder "rykterna" om att Busen kulle vara någon nyckelbens- och revbensknosare. Jag hade busen i fyra år, han var knappt mer riden än skrittad lite grann när jag tog honom. Han hade aldrig varit i ett ridhus och han var då 7 år. Busen har bockat med mig tre gånger på 4 år, och dessa gånger berodde det på överskotttsenergi till tusen. Busen var ju den häst som man kunde sätta upp vilken nybörjare som helst på, han var ju en gammelfarbror redan från början. Till och med min hästrädda sambo red han i skogen. Så vad den där linnea har fått dessa uppgifter ifrån vet jag inte, men hon talar då inte om Hampis Busen som jag sålde till Sara. Han var en riktigt cooling i alla situationer och gjorde allt för en. Ena stunden tränade vi 1.10m banor och nästa stund så var han lekfarbror i skogen, innan han såldes. Det där med hur han fick sitt namn får du nog ringa till Lundqvistarna (eller Sandra, som hade honom sen) som födde upp honom. Det vet nog sanningen om namnet. Mvh Emmeli Busens "gamla ägare", Boden.

2009-11-04 @ 23:36:34
Postat av: Emmeli

Hej. Sökte på Busens namn för att se om det finns några nya bilder på honom. Däremot kom jag in på denna blogg, jag kan då faktiskt slå sönder "rykterna" om att Busen kulle vara någon nyckelbens- och revbensknosare. Jag hade busen i fyra år, han var knappt mer riden än skrittad lite grann när jag tog honom. Han hade aldrig varit i ett ridhus och han var då 7 år. Busen har bockat med mig tre gånger på 4 år, och dessa gånger berodde det på överskotttsenergi till tusen. Busen var ju den häst som man kunde sätta upp vilken nybörjare som helst på, han var ju en gammelfarbror redan från början. Till och med min hästrädda sambo red han i skogen. Så vad den där linnea har fått dessa uppgifter ifrån vet jag inte, men hon talar då inte om Hampis Busen som jag sålde till Sara. Han var en riktigt cooling i alla situationer och gjorde allt för en. Ena stunden tränade vi 1.10m banor och nästa stund så var han lekfarbror i skogen, innan han såldes. Det där med hur han fick sitt namn får du nog ringa till Lundqvistarna (eller Sandra, som hade honom sen) som födde upp honom. Det vet nog sanningen om namnet. Mvh Emmeli Busens "gamla ägare", Boden.

2009-11-04 @ 23:38:03
Postat av: Emmeli

Hej. Sökte på Busens namn för att se om det finns några nya bilder på honom. Däremot kom jag in på denna blogg, jag kan då faktiskt slå sönder "rykterna" om att Busen kulle vara någon nyckelbens- och revbensknosare. Jag hade busen i fyra år, han var knappt mer riden än skrittad lite grann när jag tog honom. Han hade aldrig varit i ett ridhus och han var då 7 år. Busen har bockat med mig tre gånger på 4 år, och dessa gånger berodde det på överskotttsenergi till tusen. Busen var ju den häst som man kunde sätta upp vilken nybörjare som helst på, han var ju en gammelfarbror redan från början. Till och med min hästrädda sambo red han i skogen. Så vad den där linnea har fått dessa uppgifter ifrån vet jag inte, men hon talar då inte om Hampis Busen som jag sålde till Sara. Han var en riktigt cooling i alla situationer och gjorde allt för en. Ena stunden tränade vi 1.10m banor och nästa stund så var han lekfarbror i skogen, innan han såldes. Det där med hur han fick sitt namn får du nog ringa till Lundqvistarna (eller Sandra, som hade honom sen) som födde upp honom. Det vet nog sanningen om namnet. Mvh Emmeli Busens "gamla ägare", Boden.

2009-11-04 @ 23:40:19
Postat av: Sandra

Eh... Denna häst hamnade i min ägo när han var tre år och hingst. Han har ALDRIG brytit vare sig revben eller nyckelben av någon. Han som ägde honom innan mig som jag även har haft häst tillsammans med i ca 7 års tid skulle ha honom som travhäst. Busen fungerade inte som travhäst och därför så övertog jag honom. Jag borde alltså veta om ngt sådant skulle ha hänt och det har det såklart INTE. Efter några år så sålde jag honom till emmeli som har gjort ett fantastiskt jobb med hästen. Emmeli har lärt busen allt från galopp fattning till att hoppa hinder. Eftersom jag och emmeli har haft kontakt under alla år sen hon köpte hästen av mej så vet jag att det aldrig har varit några problem. Så nu undrar jag var kommer allt detta trams ifrån?????

2009-11-05 @ 08:34:34

Lämna ett avtryck:

Ditt namn:
Kom ihåg mig

Din hotmail:

Har du också blogg?

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0